10 käskyä sinulle, markkinoija, joka haluat menestyä nyt ja tulevaisuudessa

Kirjoittanut Anni Salo

Vietän juuri viidettä vuottani Tampereen yliopistossa markkinoinnin opiskelijana, ja koska opiskelujen ja työelämän käännekohta on aika lailla hyppysissä, olin mukana tänä vuonna Boomin ja Suomen Ekonomien järjestämässä mentorointiprojektissa. Sain mentorikseni Jarkko ”digiguru” Forsbergin, ja asetettiin projektin tavoitteeksi vähintäänkin vaatimattomasti ottaa selvää siitä, millainen minun, vastavalmistuvan markkinointiekonomin, tulisi työelämän näkökulmasta olla.
Minä sanelin erilaisia kiinnostuksen kohteita, ja erinomaisen verkostoituneena ihmisenä Jarkko järjesti meille tapaamisia mielenkiintoisten ihmisten ja yritysten kanssa aihealueiden tiimoilta. Tunnin-parin mittaisissa keskustelutilaisuuksissa selvitettiin, miten juuri kyseinen henkilö tai toimiala näkee markkinoinnin nyt ja tulevaisuudessa. Koottiin yhdessä keskusteluiden pohjalta keskeisimmät teemat ja oivallukset, joita lopulta sparrailtiin myös yliopiston markkinoinnin lehtori Jukka Lahtisen kanssa.
Tästä lopputuloksena syntyi 10 käskyä sinulle, markkinoija, joka haluat menestyä nyt ja tulevaisuudessa.

10 käskyä menestyvälle markkinoijalle

1. Pura siilot. Liiketoiminta ohjaa markkinointia ja vain yhteistyö mahdollistaa onnistumisen.
2. Älä ylenkatso numeroita. Data- ja analytiikkaosaaminen ovat markkinoinnin ytimessä.
3. Älä pidä teknologiaa vihollisena. Fiksusti hyödynnettynä se luo ennennäkemätöntä lisäarvoa.
4. Älä tee vuosisuunnitelmaa, vaan vala jykevä perusta. Kun perusta on kunnossa, voit tarttua mahdollisuuksiin luovasti.
5. Älä pelkää. Kokeile, mittaa ja opi – myös epäonnistumisia.
6. Lue Kotleria, mutta laita myös kädet saveen. Eilisen teoria ei aina ohjaa huomisen käytäntöjä.
7. Verkostoidu ja hyödynnä verkostoja, jotta et keksisi pyörää uudelleen. 
8. Astu asiakkaan housuihin, sillä asiakkaan kokemus määrittää menestyksesi.
9. Älä ole koskaan valmis. Vaali lapsenomaista oppimisen iloa.
10. Unohda perinteinen, tungetteleva mainonta. Tehokas markkinoija löytyy ja imee asiakkaat puoleensa.

Mitä ajatuksia nämä 10 käskyä herättävät? Opiskelijakollegat, miten koette, että tämänhetkinen korkeakouluopetus vastaa näihin yrityselämän tarpeisiin?

  

Kommentit