Luovuuden polulla

Hei hyvä lukija, syksy on jo pitkällä ja lukukausi puolivälissä. Oma syksyni markkinoinnin parissa on alkanut vauhdikkaasti. Aluksi on paikallaan kertoa muutama sana itsestäni ja opinnoistani Tampereen yliopistossa.

Olen löytänyt tieni markkinoinnin pariin muutaman mutkan kautta, mutta pääasia, että tällä hetkellä tuntuu, että olen vihdoin viimein löytänyt intohimon ja hyvän motivaation opiskelua kohtaan. Aikaisemmin suoritin kandidaatintutkinnon sosiologiasta, mutta sivuaineena luin kauppatieteitä ja hiljalleen ne veivät minut mennessään, joten päätin hakea pääsykokeilla lukemaan kauppatieteitä. Viime vuoden suoritin täydentäviä opintoja kauppatieteistä ja tänä vuonna olenkin jo päässyt maisteritason kursseille. Pääaineeni tosin varmistuu vasta ensi keväänä, mutta toivon pääseväni opiskelemaan markkinointia. Monenlaiset polut voivat siten viedä samaan päämäärään eli kauppatieteiden maisteritutkintoon. Uskon, että myös mutkilla on tarkoituksensa jokaisen opintiellä. Elämänvalintoja tehdessä käsitys itsestä vahvistuu ja oppii tietämään paremmin, mitä tulevaisuudelta haluaa. Minulla tulee olemaan tulevaisuudessa kahden alan yhdistelmä maisterintutkinnossani, mutta koen, että se on myös rikkaus ja valtti työmarkkinoilla. Eri alojen välinen vuoropuhelu tulee varmasti tulevaisuudessa lisääntymään, mikä on hyvä, sillä monia näkökulmia yhdistämällä päästään usein parhaisiin ratkaisuihin. Kertoohan Tampere3-hankekin, että monitieteisyys tulee olemaan tulevaisuuden trendi. Tulevalle markkinoijalle on siten eduksi ymmärtää ja katsella maailmaa avarasti, myös ohi oppiainerajojen, sillä meistähän valmistuu markkinoinnista vuorovaikuttamisen ja viestinnän ammattilaisia.

Magnum-jäätelöbrändin kivijalkaliike Roomassa
Mielessäsi ehkä kutkuttelee kysymys, miksi sitten valita pääaineeksi juuri markkinointi? Markkinoinnissa alana on vahva viehätys. Markkinointi on mielestäni yksi luovimmista pääaineista kauppatieteiden sisällä. On sekä innostavaa että haasteellista pohtia, miten saada asiakkaat esimerkiksi innostumaan jostain tietystä brändistä tai miten voisimme ymmärtää asiakasta paremmin. Markkinointia opiskellessa saa yrittää olla ajan hermoilla, mikä tuo raikkauden tuntua ja keveyttä opiskeluun. Vaikka kurssikirjat ovat pitkiä, ne sisältävät paljon Nice to know-tyyppisiä ajankohtaisena pidettäviä juttuja kappaleiden lomassa. Lisäksi markkinoinnin opetus on monipuolista. Ensimmäisessä periodissa minulla oli Strategisen brändijohtamisen-kurssi, joka oli kurssina erittäin mielenkiintoinen. Kurssilla tehtiin case-harjoituksia brändeihin liittyen sekä tutustuttiin tieteellisiin teksteihin ja kirjoittamiseen. Tällä hetkellä luen esimerkiksi brändin rakentamisesta tenttikirjasta. Aihepiiri on kiehtova. Miten esimerkiksi saada asiakkaat liittämään brändiin suotuisia brändiassosiaatioita? Miten bränditietoisuutta voi kasvattaa? 

Muistan vielä, että Moniulotteinen markkinointi-peruskurssin luennoilla esiteltiin markkinointi alana, jossa saa ja pitää unelmoida. Unelmien vapaaksi päästäminen vapauttaa luovuutta ja vain maailma on rajana sille, mitä voimme silloin yhdessä keksiä, sillä tiedostaessamme unelmamme menemme väistämättä niitä kohti. Markkinoinnilla on myös kytköksiä taiteeseen, sillä visuaalisuus on yksi tärkeä osa markkinointia, esimerkiksi mainoksissa esteettiset sommittelut herättävät miellyttäviä tunteita. Lisäksi on ollut kannustavaa löytää saman henkisiä inspiroivia ihmisiä, jotka kannustavat vieressä opettelemaan niitä alakohtaisia markkinoinnin erityistaitoja, joihin jaamme yhteisen kiinnostuksen. Toivottavasti sinäkin olet löytänyt kipinän opinnoissasi ja ei huolta, jos kaikki ei vielä ole kristallinkirkasta opintojesi polulla, asioilla on tapana selkiytyä matkan varrella :)

Ensimmäinen periodi oli itsellä kiireinen, mutta nautin opiskelusta ja uusien asioiden oppimisesta. Opiskelun vastapainona on hyvä muistaa rentoutua perioditauolla.



Tunnelmallista syksyn jatkoa toivotellen,

Marja










Kommentit