Katsaus työelämään Osa 1: Kevääni markkinointiharjoittelijana


Aloitin työt rekrytointifirma aTalent Recruitingilla viime joulukuussa avoimin mielin. Olin jo kerran aikaisemminkin työskennellyt markkinointiharjoittelijana, mutta hyvin erilaisessa yrityksessä. Täten oli innoissani tulevista haasteista rekrytointimaailman parissa. En turhaan puhkunut innosta, sillä tämä kevät on osoittanut sen, että olen todellakin omalla alallani. 

Markkinoinnin hommat aTalentilla ovat olleet todella mielenkiintoisia ja opettavaisia.
Markkinointiharjoittelijana työtehtäviini on kuulunut paljon vastuuta ja erilaisia projekteja. Pääasiassa olen toiminut markkinointipäällikkömme Marian oikeana kätenä. Työskentelemme paljon yhdessä, mutta myös hyvin itsenäisesti. Minun vastuullani on ollut huolehtia markkinoinnista potentiaalisille työnhakijoille. Täten olen ollut mukana erilaisissa rekrytointitapatumissa, sekä vastannut niiden suunnittelusta ja käytännönjärjestelyistä. Tämän lisäksi olen luonut erinäisiä markkinointimateriaaleja ja päivittänyt myyntimateriaalejamme Adoben ohjelmilla. Olen myös kirjoittanut monia blogitekstejä varsinkin haastattelujen pohjilta.


Markkinoinnin tiimoilta olen tänä keväänä oppinut käyttämään Photoshoppia ja Indesigneä. Olen oppinut koordinoimaan tapahtumia ja hoitamaan hyvin kokonaisvaltaisia projekteja. Ymmärrykseni siitä, kuinka erilaista markkinointiviestintää tulee eri kohderymille luoda on kehittynyt paljon. On ollut hienoa päästä näkemään sekä B2B, että B2C puolen markkinointia yhden yrityksen sisällä. Markkinoinnin lisäksi olen oppinut paljon rekrytointialasta ja millaista on työskennellä kasvuyrityksessä. Työilmapiiri aTalentilla on erinomainen ja työkaverit aivan mahtavia. Olen iloinen siitä, että olen harjoittelujakson aikana saanut paljon vastuuta. Olen myös oppinut, että ”tarpeeksi hyvä riittää”. On toki tärkeää olla kriittinen työssään, mutta on myös tiedettävä, milloin Photoshopilla viilailu riittää. Suuren vastuun kautta epäonnistumisiakin on tullut, mutta niistähän sitä parhaiten oppii.

On ollut todella hauskaa organisoida erilaisia tapahtumia ja luoda mainosmateriaaleja niitä varten. Kuitenkin kaikista mieleenpainuvin tapahtuma on ollut Coding Factoryyn osallistuminen. Tätä tapahtumaa oli suunniteltu jo pitkään ennen kuin aloitin työt, mutta onneksi pääsin mukaan toteutusvaiheeseen. Tapahtuma oli todella onnistunut ja tunnelmasta pääsi nauttimaan näin järjestäjänkin näkökulmasta erinomaisesti.


Kokemuksistani markkinointiharjoittelijana tulee varmasti olemaan paljon hyötyä tulevaisuudessa. Hallussani ovat jo hyvin markkinoinnin perusteet, joten työpaikkoja, joihin vaaditaan markkinoinnintaitoja on minulle vihdoin avoinna. Nyt vain täytyy kerryttää yhä enemmän kokemusta, jotta saan urani vauhtiin. Kesän jälkeen suunnitelmani ovat vielä auki, joten ei sitä koskaan tiedä, jos vaikka päätyisin palaamaan vielä aTalentille takaisin. Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen oppimaani markkinoinnin saralla ja onnellinen ikimuistoisista kokemuksista! Kannustankin kaikkia rohkeasti hakemaan oman alan harjoittelupaikkoja, sillä vaikka puoli-ilmaiseksi tekisikin töitä, tulee kokemuksestaan varmasti hyötymään paljon sitten seuraavaa työpaikkaa hakiessaan! :)

- Heidi, 4. vuoden markkinoinnin opiskelija



Kommentit